Programy
Programy i przedsięwzięcia ogólnopolskie:
Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy
Kubusiowi przyjaciele natury – organizowany przez Fundację Partnerstwo dla środowiska. Celem programu jest popularyzacja ochrony przyrody wśród przedszkolaków, ich rodziców i nauczycieli. wzrost świadomości wśród dzieci odnośnie ochrony natury, uczenie dzieci kreatywnego myślenia, samodzielności i podejmowania inicjatyw.
Czyste powietrze wokół nas – program przedszkolnej edukacji antynikotynowej opracowany przez Państwową Inspekcję Sanitarną, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Rzecznika Praw Obywatelskich, Stowarzyszenie na Rzecz Dzieciństwa.
Akademia Aquafresh - Ogólnopolski Program Profilaktyki Zdrowotnej. Celem jest budowanie i utrwalanie wśród dzieci nawyków dbania o higienę jamy ustnej.
Akademia Zdrowego Przedszkolaka
więcej informacji na zdrowyprzedszkolak.pl
Narodowy konkurs ekologiczny "Przyjaźni środowisku"
więcej informacji na www.przyjazni-srodowisku.pl
Mamo, tato, wolę wodę
więcej informacji na www.wolewode.pl
Cała Polska Piecze z Dziećmi
więcej informacji na www.gellwe.pl/wydarzenia/cala-polska-piecze-z-dziecmi
Programy i projekty opracowane przez nauczycieli:
Program ekologiczny
Cele:
włączanie do planu przedszkola oddziaływań proekologicznych
kształtowanie wyobraźni i pojęć przyrodniczych na podstawie obserwacji i doświadczeń
ukazywanie zależności stanu środowiska od działalności człowieka
zaznajamianie z podstawowymi zasadami ochrony środowiska i rozumienie konieczności ich chronienia
W przedszkolu nieustannie prowadzona jest akcja zużytych surowców wtórnych. Zbieramy nakrętki, makulaturę i zużyte baterie.
Program sportowy
Cele:
rozwijanie sprawności ruchowej poprzez gry i zabawy ruchowe
nabywanie ogólnej sprawności i zwinności
wzmacnianie wytrwałości fizycznej dziecka
kształtowanie przeświadczenia o zbawiennej roli ruchu w prawidłowym rozwoju człowieka
Program komputerowy
Cele:
wykorzystanie komputera do zabawy w celu zdobycia nowych doświadczeń i umiejętności
uwrażliwienie dziecka na zagrożenia wychowawcze i zdrowotne związane z niewłaściwym korzystaniem z komputera
Program adaptacyjny
Cele:
stwarzanie warunków organizacyjnych, wychowawczych i edukacyjnych do właściwej adaptacji dziecka w przedszkolu
wspomaganie dziecka w procesie przystosowania się do życia w przedszkolu
nawiązanie bliskiego, serdecznego kontaktu w relacjach: nauczyciel – dziecko, nauczyciel – rodzic
przygotowanie rodziców do udzielania dziecku wsparcia
określenie wzajemnych oczekiwań rodzice – przedszkole
obniżanie lęku rodziców, związanego z koniecznością oddania dziecka do przedszkola
poznanie środowiska domowego dziecka
ukształtowanie pozytywnego wizerunku przedszkola
Program wychowawczy
Cele:
zapoznanie dzieci z regułami życia w grupie, wdrażanie do samodzielności i umiejętności współżycia i współdziałania z innymi
zapoznanie dzieci z prawami i obowiązkami, światem wartości moralnych oraz koniecznością ponoszenia konsekwencji swoich czynów
Cele operacyjne:
nabywanie umiejętności społecznych oraz podporządkowania się ustalonym zasadom i regułom
ukształtowanie wrażliwości moralnej i właściwych postaw moralnych
zaciśnięcie więzi z najbliższym otoczeniem społecznym
rozumienie potrzeby poszanowania drugiego człowieka, jego odmienności i indywidualności
ukształtowanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych
uświadamianie konieczności ponoszenia konsekwencji swoich czynów
Program profilaktyki zdrowotnej
Cele:
utrwalanie prawidłowych wzorców zdrowego stylu życia i zapobieganie szerzeniu się niekorzystnych wzorców zachowań
wyposażenie dziecka w wiedzę i umiejętności niezbędne do dokonywania właściwych wyborów w życiu, umożliwiających dobre samopoczucie i właściwe relacje z innymi
kształtowanie świadomej i czynnej postawy w dążeniu do zachowania zdrowia
nabywanie właściwych nawyków higienicznych, żywieniowych i aktywności ruchowej
kształtowanie umiejętności zapobiegania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych w życiu codziennym
ukazanie wartości zdrowia jako potencjału, którym dysponujemy korzystanie z opieki zdrowotnej
stwarzanie poczucia bezpieczeństwa własnego i innych oraz życia w zgodzie ze środowiskiem naturalnym
angażowanie rodziców w działalność prozdrowotną przedszkola
Program "Zdolny Przedszkolak"
Cele:
wielostronne wspieranie uzdolnień
rozwijanie kreatywnych postaw
kształtowanie pozytywnej samooceny
budowanie prawidłowych więzi i relacji społecznych
Realizacja tych celów powinna uwzględnić następujące cele szczegółowe:
Rozwój intelektualny:
rozwijanie obszarów zainteresowań,
pogłębianie wiedzy,
stwarzanie możliwości do eksperymentowania.
Rozwój społeczny:
rozwijanie umiejętności współpracy i współdziałania w grupie,
dostarczanie okazji do przeżycia pozytywnych doświadczeń społecznych takich jak tolerancja, życzliwość, empatia.
Rozwój emocjonalny:
kształtowanie pozytywnej samooceny: wiara we własne siły i możliwości,
przezwyciężenie niepewności i lęku,
radzenie sobie z porażkami i niepowodzeniami.
Program "Bezpieczny przedszkolak"
Cele:
uwrażliwienie dzieci na potrzebę zachowania bezpieczeństwa w sali, w domu, na spacerach i wycieczkach;
budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiałych dla innych
budowanie systemu wartości ,w tym wychowanie dzieci tak żeby lepiej orientowały się w tym ,co jest dobre ,a co złe
zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności, i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości ,które są ważne w edukacji szkolnej
zapoznanie z sytuacjami zagrażającymi bezpieczeństwu zdrowia i życia oraz sposobami reagowania w tych sytuacjach;
uczenie unikania zagrożeń;
wdrażanie dzieci do stosowania zasad bezpieczeństwa;
kształtowanie poczucie odpowiedzialności za własne postępowanie
zapoznanie z przedstawicielami służb związanych z ochroną bezpieczeństwa zdrowia
Wdrażanie do bezpiecznego poruszania się na drodze, jezdni, skrzyżowaniu w drodze do przedszkola
Kształtowanie nawyku dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo i innych
Kształtowanie umiejętności bezpiecznego posługiwania się narzędziami oraz bezpiecznego posługiwania się nimi
Kształtowanie wrażliwości na zagrożenia oraz umiejętności przewidywania
Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w każdej sytuacji
Wdrażanie do aktywnego, bezpiecznego uczestnictwa w życiu klasy, szkoły
Wdrażanie do zachowanie ostrożności w kontaktach z nieznajomymi
Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i niebezpiecznych
Zapoznanie uczniów z telefonami alarmowymi
Spotkania z policjantem, strażakiem, pielęgniarką
Zapoznanie z zasadami ruchu drogowego